De ICABUS

Hier leest u alles over de ICABUS. Het waarom, het geheim van de smid. Maar ook alles over zeefgoed en natuurlijk de brochure van de ICABUS.

Waarom de ICABUS?

Er zijn al fijnzeven op de markt, dus waarom moet er nog eentje bijkomen?

Investering

Niet alleen het apparaat is veel goedkoper (ca 50%) dan een bandzeef, maar ook de implementatiekosten liggen op minder dan 50% (inschatting beheer waterschap Aa en Maas). De voornaamste reden hiervoor ligt in de eenvoud van het systeem (geen perslucht of hoge druk spoelwater nodig), anderzijds door het feit dat er geen pompfase nodig is om de ICABUS te voeden (10 centimeter waterkolom is voldoende).

Beheer

Toen beheerders van een RWZI met een bandzeef de eerste tekeningen van de ICABUS zagen werden ze gelijk enthousiast. Hier zitten geen onderdelen aan die aandacht behoeven. Eenvoudigweg neerzetten en niet meer aanzitten.

Circulair

De wereld kan niet om de noodzaak van circulariteit heen. We moeten toe naar een samenleving die niet meer grondstoffen gebruikt dan de aarde kan leveren. Wij willen ons steentje bijdragen (zie circulaire economie). We blijven verbonden met de goede werking en de verwerking van de ICABUS en alle vrijkomende afvalstromen.

Energie

Voor de behandeling van 700 – 1000 m3/hr hebben gebruiken we een motor van 250 W om de borstels aan te drijven. Door de lage snelheid van de borstels op de zeef wordt een enorme over brenging gebruikt, zodat zo’n kleine motor prima in staat is om de borstelhouders voort te trekken. Naast deze motor is er nog de pomp voor de afvoer van de pulp, deze heeft een maximaal vermogen van ca 1,5 kW om de pulp over grote afstanden en hoogtes te kunnen verpompen. Ter vergelijking: een bandzeef (max 400 m3/hr) heeft 15 kW aan perslucht nodig om de zeef schoon te houden. Het specifiek energieverbruik is dus 250/1000 vs 15.000/400, you do the math.

Onderhoud

Wij komen om de paar maanden langs om de boel te inspecteren (borstels afstellen als nodig) maar zelfs als dat niet zou gebeuren blijft het systeem gewoon doordraaien. De ‘slijtonderdelen’ zijn PBT borstels die zachtjes glijden over gladde RVS platen. In andere borstelzeven gaan deze borstels jarenlang mee. Zelfs als de zeefplaten of de lagers van de as vervangen moeten worden ben je met een paar uur weer in bedrijf. Iedere 5 jaar willen we het systeem een hele dag helemaal leeg hebben, zodat we een gedetailleerde inspectie kunnen uitvoeren en preventief wat onderdelen vervangen.

Capaciteit

Al in het eerste STOWA rapport over fijnezeven (2010-19) wordt voorgesteld om zeven te ontwikkelen met een grotere capaciteit dan de huidige max. 400 m3/hr. De ICABUS is met dit oogmerk gemaakt, bij 1000 m3/hr is de filtratiesnelheid nog altijd slechts 125 m3/hr per m2 zeefoppervlakte, en zullen de vezels nog uitstekend uit het water gezeefd worden.

Dit is overigens ook de maat waar het VERDYGO ® concept werkt (containerized Nereda), dus ook daar past onze techniek uitstekend in: plug and play fijnzeef technologie.

Purgatoria-Frans-Durieux-met-borstel-ICABUS

Onze borstels verwijderen de vervuiling van de zeef.

Het geheim van de smid

Koekfiltratie is het proces waarin niet de zeef, maar de vervuiling op de zeef (de koek) zal bepalen welke delen worden afgescheiden. Door de deeltjes en het vet in het influent zal deze koek steeds dikker en compacter worden, waardoor de weerstand in deze koek toeneemt.

Onze borstels verwijderen de vervuiling van de zeef. Na de borstel is de zeef dus helemaal schoon, en heeft op die plek een zeer lage weerstand. Het water wil dus heel graag daar door de zeef heen. De ICABUS heeft na de borstel een plaat liggen op een paar millimeter boven de zeefplaat waardoor er een laminaire stroming optreedt.

Deze plaat is onderdeel van de borstelhouder, en wordt dus met de borstel meegetrokken. Onder deze plaat zal het water een hoge snelheid hebben, wat ervoor zorgt dat de vezels mooi gestrekt langs de zeefplaat gevoerd worden. Hierdoor bouwen we direct een mooie koeklaag van vervuiling op onder deze afdekkingsplaat.

Achter deze plaat zal de stroming in de ICABUS turbulent zijn, maar ligt er al een koeklaag van vervuiling op de zeefplaat waardoor het primaire afscheidingsmechanisme koekfiltratie zal zijn.

Zeefgoed

De ICABUS haalt zeefgoed uit rioolwater maar wat is er nog meer over zeefgoed te vertellen?

We zien dat zeefgoed bestaat uit:

Papiervezels (cellulose, hemi-cellulose, lignine)

Macro vervuiling (haren, vliesjes)

Micro vervuiling (vet, eiwit, bacteriën)

Inert (zand)

Voor de verdere verwerking van het zeefgoed moeten we deze mix accepteren.

Toiletpapier is het afvoerputje van de papier industrie. Voor toiletpapier worden relatief korte vezels gebruikt, met een lage vertakkingsgraad. Dat maakt het papier zacht en laat het makkelijk uit elkaar vallen. Het terugbrengen van toiletpapier in de papier cyclus ligt dus niet erg voor de hand.

Hoewel de ICABUS uitstekend geschikt is om 2 fases uit te zeven om de macro vervuiling te scheiden van de papiervezels, wordt hier vooralsnog niet voor gekozen. Zolang er geen groene, economische en geborgde verwerkingsroute bestaat voor cellulose zien we geen heil in het creëren van een extra afvalstroom, extra energiegebruik en een hogere investering voor het cellulose oogst apparaat.

De Micro vervuiling zorgt voor verdere beperkingen bij de verwerking van de pulp. Voor de meeste applicaties is het niet wenselijk dat het materiaal biologisch actief is (aanwezigheid van ziekteverwekkers). Daarnaast zit aan het product zelf al een geur, en bij verbranding van gedroogd zeefgoed komt ronduit stank vrij.

Daar waar we graag achter de zandvang staan met de cellulose zeef, zal er altijd een inerte fractie aanwezig zijn in het zeefgoed.

Veel toepassingen vallen dus af. Wat overblijft zijn de applicaties waar de herkomst van de vezels er minder toe doet, of juist heel veel toe doet. In het eerste geval kun je denken aan vergisten, of bijvoorbeeld verwerking in asfalt. In het laatste geval kan gedacht worden aan bedrijven die juist hun producten extra waarde geven door een waste-to-product beleid te voeren.

Brochure van de ICABUS

Hier kunt u een uitgebreide brochure van de ICABUS downloaden door op onderstaande knop te klikken. Er zal dan een PDF-bestand worden geopend.