Een pilot dient ervoor om aan te tonen dat iets werkt, ook in de praktijk van alle dag. Begin november is de ICABUS geïnstalleerd op de RWZI in Olburgen van Waterschap Rijn en IJssel. Het systeem heeft volledig zonder storingen gewerkt, op één puntje na.
Op de foto is een klomp vet te zien. Deze klomp is gevonden in de 20 meter lange slang die de pulp terugvoert naar de voeding van de voorbezinktank. De slang raakte hierdoor wel eens verstopt met een smerige bende als gevolg. Let wel, de ICABUS heeft het vet dus zonder problemen afgescheiden, dus vet blijkt geen enkel probleem te zijn voor het systeem.
Mijn werkhypothese was dat er een illegale lozer in de avonduren (want dat was het tijdstip waarop de problemen zich voordeden) zijn of haar vetput in het riool dumpte.
We gebruiken een ondergedompelde pomp. De pomp is geïnstalleerd na de overloop van de zandvanger, en staat in rechtstreekse verbinding met de voorbezinktanks.
Dit weekend, bijna aan het einde van de testen, heb ik eindelijk eens goed en systematisch nagedacht over de oorzaak hiervan. En eindelijk denk ik te weten hoe dit probleem veroorzaakt wordt. De pomp regelt op niveau. Bij een lage toevoerhoeveelheid (avond en nacht) zal de pomp het waterniveau in de voorbezinktank laten dalen, waarbij er terugstroming plaatsvindt van de VBT naar goot waar de pomp in geplaatst is. Hierbij zal geklonterde vet ook teruggevoerd worden (de VBT is ook de vetvanger). Als de vetklomp groot genoeg is en het waterniveau laag genoeg, zal de vetklomp aangezogen worden en meegenomen worden naar de ICABUS. Het vet wordt netjes afgescheiden, maar komt wel in de slang van de pulppomp waar hij voor problemen zorgt.
Leerpunten:
1) De ICABUS kan prima omgaan met vet
2) Vet in slangen kan verstopping geven
3) Denk goed na over de mogelijke risico’s (in een HAZOP valt dit dus onder de categorie ‘omgekeerd’)
4) Het opruimen van rondgespoten gebruikt toiletpapier is geen fijne klus
Ik wens u nog een geweldige dag toe!
Bron: https://www.linkedin.com/posts/fransdurieux_vet-en-de-icabus-een-pilot-dient-ervoor
0 reacties